Tuesday, June 19, 2007

BIARLAH HUJAN TURUN...

Sekarang ini musim hujan. Saya paling suka kalau hujan turun pada sebelah malam. Kalau waktu Maghrib tu kilat dan guruh dah mula berdentum, saya berdoa panjang moga hujan rahmat akan turun. Bukan sekadar enak untuk melelapkan mata, tapi saya gembira untuk ke sekolah esoknya.

Sekolah saya terletak betul-betul di kaki sebuah bukit. Besar bukitnya. Saya selalu takut nak pandang ke arah bukit tu directly sebab banyak sangat nampak guanya...takut ternampak makhluk yang bukan-bukan. Bentuk-bentuk batu yang terbentuk akibat proses luluhawa dan hakisan kadang-kadang menyeramkan saya. Lagi satu, bukit tu selalu mengganggu line handset. Kalau guna 012, jenuh 'mengusung' handset untuk mencari line! Tapi ada satu perkara yang paling saya suka tentang bukit tu.

Bila hujan pada malam hari, esoknya kabus tebal akan terbentuk dari puncak hinggalah ke kaki bukit...bahkan selalu juga akan ada kabus dalam kawasan sekolah. Udara jadi sangat dingin dan nyaman. Saya suka sangat! Rasa sihat dan segar bila menyedut udara di kaki bukit itu. Lapang fikiran. Sungguh tenang dan sangat mendamaikan! Orang alam sekitar seperti saya, instict terhadap alam memang kuat. Kalau malamnya hujan, esoknya saya akan pegi ke sekolah lebih awal dari hari-hari lain. Saya suka berjalan-jalan dalam kawasan sekolah, meredah kabus menyedut udara segar...rasa macam kat Bukit Fraser pulak!

No comments: