Tuesday, June 19, 2007

TOBUR ??

Suatu pagi Selasa dalam bulan Januari, seperti hari-hari lain, saya memang sampai awal ke sekolah. Rumah saya tak jauh dari sekolah...5 minit je kalau drive. Lepas tulis nama kat buku keluar-masuk di pejabat, saya terus ke bilik guru sementara yang terletak di bangunan belakang, menumpang di library. Semua kelas pembelajaran, kecuali kelas Ting. 6 pun terletak di bangunan belakang utk sementara waktu ni sbb bangunan depan berdekatan dgn pejabat sedang dinaik taraf. Lecehnye duduk di belakang ni, kalau ade ape2 hal yg berlaku di depan, mmg lambat kami dapat tau kalau tak de ustazah2 yang pegi ke pejabat atau ke kelas ting.6.

Hampir 10 minit saya kat bilik guru, tak de lagi ustazah2 yg sampai. Heran betul! Selalu waktu2 gini dah ramai yg sampai. Dan saya pun terperasan yg pelajar2 tak de yg dtg ke kelas lagi. Ai...tak sekolah ke hari ni? Dalam saya heran2 tu...tiba2 sorang ustazah masuk dan letak beg, "Eh, jom pegi tobur!" ajak dia. Tak sempat saya tanya, dia terus keluar dan hilang. Pegi tobur? tobur tu ape? pegi ke mana? Aduhhh...! Saya pun cepat2 keluar dari bilik guru, cuba untuk bersaing dengan ustazah tu. Tengok dia menuju ke arah pejabat. Depan pejabat tu ada satu kawasan tanah lapang. Dari jauh, saya nampak pelajar2 dah ramai berkumpul di situ. Eh, ade ape ni?

Sampai je kat situ, saya tengok semua guru dan pelajar dah ada kat situ. 2,3 org pengawas lelaki tengah sibuk handle PA system. Saya pun berdiri terpacak di sebelah guru2 perempuan yang lain. Heran, tapi masih segan nak bertanya. Lima minit majlis berlangsung...oooohhh, saya dah dapat tangkap tobur tu ape. Perhimpunan laaa! Dulu zaman sekolah, saya panggil "assembly"! hehehe. Rupa-rupanye di sekolah ni, perhimpunan dibuat pada hari Selasa, 2 minggu sekali. Padan le tak de ditulis dalam jadual waktu.

No comments: