Tuesday, June 19, 2007

CABUT RUMPUT? ISH, MACAM LEMBU LA PULAK!

Selepas habis beberapa subtopik untuk tajuk Matriks dalam Matematik ting. 5, saya membuat semakan in class untuk kerja-kerja sekolah pelajar. Wah...semua pelajar lelaki tak buat kerja sekolah!! Marah mula bertapak di hati. Mujurlah pelajar-pelajar perempuan ramai yang rajin-rajin. Sorang-sorang saya ajukan soalan kenapa tak buat kerja rumah yang saya beri. Jawapannya mudah, tapi cukup menyakitkan hati saya, "tak reti le ustazah."

"Kalau tak reti, kenapa tak tanya saya? Dah berpuluh kali saya pesan, kalau tak faham tanya saya. Kenapa tak de sorang pun yang datang jumpa saya untuk bertanya? Dah seminggu lebih kita belajar bab matriks ni!" Saya beristighfar dalam hati, mahu mengawal darjah kemarahan yang semakin meningkat. Mentang-mentang saya baik dengan diaorang selama ni, ambik kesempatan ye?! Spontan saya keluar dari kelas dan pegi ke bilik guru disiplin, pinjam rotan.

"Ok, nampak tak rumput kat padang tu? Sekarang pilih, nak kene rotan ke nak cabut rumput?" saya memberi pilihan kepada mereka. "Rotan le ustazah." Jawab dia orang ramai-ramai. Saya sebenarnya langsung tak berniat nak merotan mereka. Menjentik telinga adik-adik pun saya tak gamak, inikan pulak nak merotan anak-anak orang. Sengaja je saya pinjam rotan tu, nak menakutkan dia orang.

"Ok, semua keluar pegi padang. Saya nak kamu cabut semua kemuncup yang ada kat padang tu, 10 minit!" saya memberi arahan. "Ala, rotan le ustazah. Segan le cabut rumput." 2,3 orang pelajar cuba merayu simpati. "Takde, keluar sekarang," saya bertegas. "Lor, tadi kata boleh pilih nak rotan ke cabut rumput," rungut sorang pelajar.

"Saya suruh kamu buat kerja rumah dan kamu memilih untuk tak ikut suruhan saya tu. So, sekarang saya juga berhak memilih untuk tidak mengikut permintaan kamu." Sejak menjadi cikgu ni, saya memang dah pandai bab-bab menjawab dengan pelajar ni. Maka keluarlah pelajar-pelajar ini ke padang tak jauh dari kelas dia orang. Saya mengikut dari belakang. Matahari pukul 10 pagi dah agak terik. Seluruh tingkatan 1 sampai 3 menjenguk-jenguk keluar kelas melihat apa yang sedang dilakukan oleh pelajar-pelajar senior mereka, termasuklah guru-guru.

"Malu?" tanya saya kepada sorang pelajar. "Alah, muka kami memang dah famous sangat bab-bab kena denda ni ustazah. Orang pun dah tak heran," jawab pelajar tersebut.

"Tapikan...banyak-banyak kene denda, inilah kali pertama kami kene denda cabut rumput camni. Ish, macam lembu le pulak!" sampuk sorang temannya. "Tau tak pe," saya menjawab selamba. Jangan tanya apa logiknya saya menghukum mereka mencabut rumput, kerana waktu itu, hanya itulah option yang saya terfikir!

No comments: