Tuesday, June 19, 2007

PENGETUA MUDA

Pengetua sekolah saya memang sibuk sebab beliau bukan sepenuh masa berada di sekolah. Beliau seorang pensyarah di sebuah IPT. Sekolah tempat saya mengajar ni diasaskan oleh Allahyarham ayahnya. Oleh sebab beliau satu-satunya anak yang berkelulusan tinggi dalam bidang agama, maka beliaulah yang mewarisi pentadbiran sekolah ini. Beliau memang terkenal, banyak menghadiri jemputan ceramah, forum agama dalam dan luar negeri, dan banyak terlibat dengan jabatan agama. Kami guru-guru memang dah memahami rutin sibuknya itu. Lazimnya, kalau ade apa-apa mesyuarat/taklimat yang berkaitan dengan pengetua, kalau beliau tak dapat hadir, PK yang akan menggantikannya.

Awal bulan Mac, seorang ustazah bagitau, saya diminta menggantikan pengetua untuk hadir ke Taklimat Khas Pengurusan Peperiksaan Awam Untuk Pengetua-Pengetua. Taklimat ni diadakan di Pulau Pinang. Saya terkejut! Saya mewakili pengetua?? Biar betul! Saya baru 2 bulan je ngajar. "Kenapa PK tak pegi?" saya tanya kat ustazah tu. Dan saya dimaklumkan PK ade mesyuarat lain...guru-guru lain ade yang terlibat dengan program sukan sekolah2 agama le, taklimat pentaksiran le...dan saya yang agak lapang...bujang, tak de masalah nak tinggal anak ke ape. Saya termanggu. Pengetua? Dah terbayang dalam kepala, pengetua tu lazimnya guru-guru yang berusia 40, 50 tahun ke atas. Saya? 25 tahun! hikhikhik...

Akhirnya, saya pegi jugak ke taklimat tu, dihantar oleh abah. Saya ambik ini sebagai satu peluang untuk menambah pengalaman, walaupun dalam hati, gementar tu Allah je yang tau! Oleh sebab Penang selalu sesak dan saya berkejar masa kerana perlu mendaftar sebelum pukul 5 ptg (sebelah paginya saya pegi mengajar dulu), kami decided untuk pegi dengan bas je dan naik feri ke pulau. Dah lama tak naik feri Pulau Pinang, lebih kurang 10, 11 tahun. Selalu naik jambatan je. Tak banyak yang berubah, tapi saya tetap excited. Untung jugak datang ni. Kalau tak, ntah bila boleh naik feri ni.

Registration di kaunter pendaftaran untuk check in hotel, petugas Jabatan Pelajaran Negeri pandang saya atas bawah. Mujur juga saya pegi dengan abah (juga seorang pendidik), dan yang terlibat dengan program ni kebanyakannya adalah kenalannya. Tak susah saya nak explain situasi saya. Saya sebilik dengan pengetua dari sebuah sekolah agama...the real pengetua! Pandai-pandai le bawa diri. Akhirnya, jadilah saya 'pengetua' paling muda dalam sejarah sepanjang 1 hari 1 malam taklimat itu berlangsung.

Pada yang pandang dengan heran-heran tu, saya cuma tersenyum je! Saya cuba menjalankan tugas sebaik mungkin di celah-celah uncles and aunties tu, mencatat segala yang perlu untuk dibentang bila balik ke sekolah nanti. Pulang ke sekolah, PK tanya, "seronok jadi Pengetua?" Rasa nak marah pun ada. Dia tak tau 'seksanya' berprogram dengan golongan 'veteran' yang profesional di Pulau Pinang tu! Pengalaman yang sangat berharga dan bukan semua orang dapat merasai peluang macam tu.

No comments: