Tuesday, June 19, 2007

MACAM-MACAM ADA!

Abah saya seorang guru, emak saya seorang guru, abang saya seorang guru dan saya pun seorang guru (kalau boleh dipanggil guru). Bezanya abah, mak dan abang adalah guru terlatih yang diiktiraf dari maktab dan universiti. Saya pulak, guru yang berlatih sendiri! hehehe..

Abah dan mak saya mengajar subjek Bahasa Melayu, abg saya lulusan al-Azhar mengajar Bahasa Arab dan saya mengajar Bahasa Inggeris (juga Matematik). Cuti penggal pertama, semua berkumpul di rumah dan berlonggoklah kertas-kertas jawapan peperiksaan. Masing-masing sibuk menanda kertas jawapan. Satu petang, ibu saudara saya datang ke rumah, "ni bahasa melayu, ni bahasa arab, ni bahasa inggeris...amboi, semua ada!" Sampuk adik saya, "tak pe, nanti orang ajar Mandarin ke Tamil ke pulak!" 1 rumah, banyak bahasa, meriah jadinya!

Macam-macam rupa jawapan pelajar saya...yang bahasa Inggeris, tunggang terbalik grammar nya...broken English pun ada! We can 'letak' security...Pasaran saham yang sepatutnya 'stock market', dah jadi 'share market' (ntah siapa yang ngajar)...kata ganti nama untuk she, he, her, his pun masih tertukar-tukar lagi....belum lagi present past tense nya! Yang sekadar salin soalan balik pun ada! Dalam geram, saya sakit perut jugak tergelak bila baca jawapan budak-budak ni. Siap korang bukak sekolah nanti!!

1 comment:

ain_lishaoran said...

Assalamualaikum...saya pelajar tesl dkt QUT.. kitorg punye assignment for this sem is to make a research but I dont have any idea as x experience lgi keje kt msia..Can you tell me ape problem yg pling obvious kt classroom? mcm classroom management k d use of technology k or teaching technique....Sorry eh..saye tumpang tnye je..:D