Tuesday, June 19, 2007

JADI CIKGU??

Untuk jadi guru terlatih, saya tidak layak kerana saya tidak ada kelayakan ikhtisas. Oleh kerana abah saya seorang guru, bila saya tak dapat KPLI, dia cadangkan kepada saya mohon jadi guru sandaran di mana-mana sekolah melalui PPD. Bila saya fikir-fikir, guru sandaran ni leceh sebab macam guru ganti je. Nanti bila ada guru tetap, saya kena berhenti...lepas tu apply lagi. Dah le gaji lambat, takkan le saya nak mintak duit kat mak abah lagi. So, saya decided untuk memohon mengajar di sekolah swasta. Gaji bukan perkara utama. Yang penting saya dapat melakukan perkara yang saya suka.

Dalam daerah saya, ada sebuah sekolah rendah integrasi yang sangat terkenal dan tak jauh dari rumah saya, ada sebuah sekolah agama rakyat. Saya cuba hantar resume ke kedua-dua buah sekolah. Sekolah rendah integrasi adalah sekolah pertama yang called saya untuk interview. Jauh jugak sekolah ni dari rumah saya. Mudir sekolah 3, 4 kali bertanya sungguh-sungguh ke saya nak mengajar bila beliau tengok sijil-sijil saya. Alasannya, dia takut saya hanya transit saja di situ...dapat kerja lain, saya minta berhenti. Saya hanya jawab yang saya ikhlas memohon mengajar di situ...kalau rasa saya tidak sesuai, tak apa. 3 hari selepas interview, saya dapat jawapan yang sangat menggembirakan. Kemudian, sekolah agama rakyat juga menghubungi saya dan selepas sesi temuduga, kerani sekolah called untuk maklumkan yang saya diterima mengajar di situ. Oleh sebab SAR lebih dekat dengan rumah saya, dan saya pun dah biasa dengan sekolah tu, so saya decided untuk mengajar di situ.

Bila dapat tahu saya mengajar di SAR, ada juga suara-suara sumbang yang 'menyumbangkan' suara mereka untuk saya, " Laaa...belajar sampai Master, last-last balik mengajar di sekolah agama rakyat!" Saya cuma pekakkan telinga kerana dalam suara-suara sumbang yang memperlekehkan itu, masih ramai yang menyokong saya. Terima kasih untuk keluarga dan sahabat-sahabat yang sangat memahami! Tidak kira di sekolah mana, hatta kalau di tadika sekali pun, saya tetap bahagia menjadi seorang guru!

No comments: