Tuesday, June 19, 2007

Prolog

Blog ini sebenarnya cetusan ilham daripada penasihat, sahabat, pendorong bahkan mentor saya yang sangat saya hormati...abg chik (lidah penghunus)! Beliaulah antara penyokong kuat cita-cita saya untuk menjadi seorang guru dan beliau jugalah yang menggalakkan saya menulis di blog ini, berkongsi cerita kehidupan saya sebagai seorang guru (kalau layak dipanggil guru)...padahal saya bukan reti sangat bab-bab nak menulis ni. Pembikinan blog ini pun beliau yang sediakan sebenarnya, percuma! Saya sekadar menulis sahaja. Terima kasih yang tak terhingga untuk abg chik. Dedikasi sehingga ke akhir hayat! Allah jualah yang mampu membalas segala jasa baikmu dan syurgalah sebaik-baik ganjarannya, amin.

Pengisian blog ini adalah secara santai...tidaklah diskusi serius seperti di blog lidah penghunus. Saya sekadar ingin berkongsi cerita dan pengalaman menjadi seorang guru, biar pun bukan seorang guru yang terlatih. Latar belakang akademik saya lari jauh dari jurusan pendidikan. Saya graduan dalam bidang alam sekitar. Ijazah pertama saya dalam bidang alam sekitar dan ijazah kedua saya juga dalam bidang alam sekitar. Untuk PhD saya masih KIV, kalau-kalau ada rezeki untuk saya melanjutkan pengajian peringkat kedoktoran dalam bidang pendidikan, insya-Allah.

".....Dan barangsiapa yang mengerjakan suatu kebajikan dengan kerelaan hati, maka sesungguhnya Allah Maha Mensyukuri kebaikan lagi Maha Mengetahui."
(158, al-Baqarah)

No comments: