Tuesday, June 19, 2007

I'DUL ILMI ???

Tau i'dul ilmi? Saya tak penah belajar kat sekolah agama. Zaman belajar, tak pernah jumpa pun perkataan2 ni. Mula2 dengar istilah ni, saya tercengang la kejap! Ape ke bende i'dul ilmi ni? I'dul fitri ngan i'dul adha tau le! kekekek. Waktu rehat ade sorang ustaz datang ke bilik guru perempuan (bilik guru lelaki dan perempuan adalah berasingan, mmg selesa!). Ustaz tu bagitau, "pukul 12.30 nanti ade mesyuarat guru ye.. nak bincang pasal i'dul ilmi." Ustazah2 lain mengangguk mengiakan je. Saya terkebil..mesyuarat ape?? Dalam malu2 segan, saya pun tanya ustazah di sebelah, "Kak Mah, i'dul ilmi tu apa?" ustazah tu senyum panjang..

"sekolah lain panggil hari anugerah." tenang je dia jawab. "hari anugerah?" saya masih terkulat-kulat. "hari penyampaian hadiah...utk periksa tahun lepas," sorang ustazah lagi menyampuk, mungkin tau yg saya masih tak faham2 lagi. Ooo..hari anugerah cemerlang, hari penyampaian hadiah. Belajar kat boarding school dulu, lidah lebih fasih sebut "Annual Day"..hehehe. Alhamdulillah, makin bertambah vocab Bahasa Arab saya.

Hari ini, alhamdulillah, lidah dan telinga saya dah makin serasi dengan common words ni...tobur tu perhimpunan yang saya panggil assembly, i'dul ilmi tu hari anugerah yang saya panggil annual day, muqorrat tu sukatan pelajaran yang saya panggil syllabus...result exam, saya dah lebih selesa sebut natijah...syafawi tu oral (ujian lisan)...banyak lagi la. Dan saya tak segan lagi bertanya kalau saya tak tau. Dengan budak-budak pun saya bertanya kalau saya tak faham. "Sanah helwa jamil tu maksud dia apa?" saya pernah tanya kat pelajar Tingkatan 5 dan 6. Mengajar dan belajar, memang seronok!

No comments: