Tuesday, June 19, 2007

DARIPADA-NYA KITA DATANG, KEPADA-NYA JUALAH KITA AKAN KEMBALI. AL-FATIHAH...

" Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sahajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan."
(185, ali-Imran)

Setelah 2 minggu cuti penggal, saya kembali ke sekolah dengan timbunan kertas-kertas jawapan peperiksaan yang telah ditanda. Dalam sibuk-sibuk review kembali soalan-soalan peperiksaan dengan para pelajar, pagi Ahad tu, 10 Jun 2007, saya menerima khabar, ibu kepada pelajar saya, Afif, kembali ke rahmatullah akibat breast cancer. Saya tergemap dalam keharuan. Afif, yang pernah saya guris perasaannya secara tak sengaja sebelum ini (saya bercakap tentang ayah, sedangkan saya tidak tahu ayahnya telah meninggal dunia) kini kehilangan ibu pula. Ayahnya kembali menghadap Ilahi bulan Disember yang lalu, selang 6 bulan ibunya pula yang menyusul. Beratnya dugaan yang Allah berikan kepadanya. Si bongsu baru berusia 8 tahun. Saya tidak mampu membayangkan situasinya. Kalaulah saya yang ditimpa ujian demikian, saya pun tidak pasti adakah saya mampu untuk melaluinya dengan tabah. Anak didik yang saya kenal ini memang kuat semangatnya. Dan saya mendoakan semoga kekuatan itu terus kekal bersamanya, amin.

Salam takziah untuk Afif sekeluarga. Al-fatihah untuk Allahyarhamah bonda.

Satu hal yang saya sangat terkilan, saya pernah berjanji dengan dia untuk menziarahi ibunya sebelum ini. Dah 2, 3 kali saya lalu depan rumahnya dalam perjalanan nak ke mana-mana, tapi tak pernah berkesempatan untuk singgah. Kadang-kadang saya lalu seorang diri, rasa segan nak singgah. Bila lalu bersama emak, ada sahaja yang menghalang...dah nak Maghrib le, hujan le, nanti le hari lain le singgah...macam-macam alasan. Akhirnya, saya mendapat khabar duka ini. Itulah bahananya kalau suka sangat menangguh-nangguh!!

Waktu rehat, saya dan guru-guru lain mencuri kesempatan untuk menziarahi keluarganya. Sewaktu kami sampai, saya lihat pelajar-pelajar Tingkatan 6 semuanya sudah ada di situ. Rupanya mereka bertolak lebih awal dari kami. Hati saya sangat tersentuh bila melihat anak-anak berwajah jernih itu bersila sopan bersama Afif dan sedang mengaji tidak jauh dari jenazah. Di satu sudut lain, pelajar perempuan juga sedang melakukan perkara yang sama. Tanpa disuruh, tanpa dipaksa...semuanya dilakukan atas keikhlasan dan kesedaran diri masing-masing. Yang lelaki menunggu sehingga selesai solat jenazah dan jenazah dikebumikan.

Duhai...itulah antara sebabnya kenapa saya sangat mencintai dunia pendidikan berbanding bidang kerjaya yang lain. Di mana kan saya ketemui anak-anak sebaik ini kalau bukan dalam dunia pendidikan? Afif, Wan, Akkal, Akmal, Shafiq, Amirah, Ainun, Aishah, Wani dan Fariza...kalian anak-anak yang sangat membanggakan saya! Akhlak anak-anak bermula dari rumah membawa ke sekolah. Ibu bapa dan guru sama-sama mengajar dan mendidik. Aduhai guru, berbahagialah kalian kiranya anak-anak didik kalian 'menjadi' akhlaknya, cerminan kejayaan hasil didikan kalian. Padan benarlah guru digelar mualim, muadib, mursyid dan murabbi.

1 comment:

Unknown said...

As stated by Stanford Medical, It is indeed the one and ONLY reason women in this country get to live 10 years longer and weigh an average of 42 pounds lighter than we do.

(Just so you know, it is not about genetics or some hard exercise and absolutely EVERYTHING to do with "how" they eat.)

P.S, What I said is "HOW", not "WHAT"...

CLICK this link to uncover if this brief quiz can help you release your real weight loss possibilities