Tuesday, June 19, 2007

SIAPALAH YANG AKAN MENGAJI UNTUK SAYA?

Langsung terkesan dengan peristiwa di rumah Afif, bila saya masuk mengajar ke kelas Ting. 6 pada hari berikutnya, saya jadi sebak. Di akhir kelas, tanpa sedar saya bertanya perlahan, "Kalaulah saya mati, siapalah yang akan mengaji untuk saya macam kamu mengaji untuk arwah mak Afif?" Kelas hening seketika. Air mata yang sudah bergenang saya tahan sungguh-sungguh. Saya tidak mahu menangis di hadapan anak-anak ini! "Kami ada ustazah." Saya tidak tahu siapa yang menjawab begitu, tapi perkataan-perkataan itu sangat jelas masuk ke telinga saya saat saya sedang mengempang sendu yang hampir pecah.

"Esok, lusa, tahun depan...bila-bila sekali pun..kalaulah kamu semua dengar saya meninggal, kalau kamu tak suka saya pun, saya mintak, tolonglah hadiahkan sekurang-kurangnya Fatihah untuk saya. Saya ni bukan ada siapa-siapa...mak ayah je. Adik beradik pun tak ramai." Saya menitipkan pesan. "Tak apa ustazah, nanti Wan mesti suruh anak-anak dia mengaji sekali untuk ustazah, dia kan baik?" usik Ainun. Spontan saya tertawa bila terpandang wajah Wan Ismail, pelajar terbaik SPM tahun lalu yang tersenyum malu. Aduhai anak-anak didikku!

"Di sanalah Zakaria berdo'a kepada Tuhannya seraya berkata, "Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar Do'a."
(38, ali-Imran)

"Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan solat, ya Tuhan kami, perkenankanlah do'aku."
(40, Ibrahim)

2 comments:

SyukraNs said...
This comment has been removed by the author.
SyukraNs said...

Assalamualaikum wrh bkth, khaifahal? ALhamdulillah, i love reading your entry, it is so interesting, so please update oftenly, ok?
i hope i am not asking too much, please be consider this is a pledge from your writing admire? am i correct?

Alhamdulillah, Syukur Alhamdulillah to the Merciful of ALLAH to grant a good writer like you to the society, keep on your great work!

I am asking your permission, as i had added ur link at my blog..

Thank you
Keep on Jihad Fil Ilm..