Tuesday, June 19, 2007

SELAMAT HARI JADI, USTAZAH…

Sekolah saya ini terletak dalam kawasan kampung. Rata-rata penduduk di situ adalah petani dan ada yg menternak lembu. Sekolah, walaupun dikelilingi pagar, tapi kadang-kadang ada jugak lembu yg terlepas masuk ke kawasan sekolah. Tau le org kg bela lembu camne..bukan reti tambat..kalau tak, tak de le kes berebut anak kerbau kat Kelantan tak lama dulu tu, sampai kena buat ujian DNA pulak.

Hari tu, 2 waktu terakhir persekolahan, jadual saya adalah di kelas Tingkatan 6 untuk subjek Bahasa Inggeris. Waktu berjalan dari bilik guru ke kelas Ting. 6, saya dah perasan ada 2, 3 longgok tahi lembu atas tar, betul-betul ngadap ke kelas Ting. 6...ignore jelah...nasib baik dah kering, so tak delah berbau. Saya ngajar seperti biasa. 1.30 loceng bunyi, saya masih rancak berbincang dgn students tentang speaking task dalam MUET. Lepas azan Zohor tamat baru kami tamatkan kelas. Keluar je dari kelas, saya bergegas untuk ke pejabat, nak tandatangan buku keluar-masuk. Di belakang saya pelajar-pelajar lelaki ting.6. Belum jauh saya jalan,

"ustazah, baik-baik kat depan tu!" Saya pantas menoleh kepada mereka, "ada apa?". "Tu, kat depan tu ada taik lembu!" selamba je budak-budak tu bagitau...hah, saya baru terperasan…aduh, nyaris kasut saya terbenam dalam longgok najis tu!! "Ish..nasib baik tak pijak lagi! kalau pijak….", saya menggumam. Budak-budak tu ketawa panjang. "kalau pijak, SELAMAT HARI JADI la ustazah!" sambut sorang pelajar sambil berderai tawa mereka. "Kenapa pulak?" tanya saya. "Selamat hari jadi la...kan kek Raja Sulaiman tu!" jawab Akkal sambil ketawa kuat. Saya teringat citer sang kancil ngan harimau yang pernah kami borak-borak dalam kelas tak lama dulu. Eh, budak-budak ni!!

No comments: